Anemia i transfuzja krwi

Czym jest anemia u psów i kotów?

Anemia to obniżona ilość czerwonych krwinek we krwi. Krwinki te transportują tlen do komórek, a odbierają dwutlenek węgla, który jest później wydalany przez płuca. Zbyt mała ilość czerwonych krwinek powoduje osłabienie i szybkie męczenie wynikające z niedotlenienia organizmu.

Objawy anemii u psów i kotów

Zależenie od przyczyny i chorób towarzyszących objawy anemii mogą się różnić. Do najczęstszych zaliczamy:

– osłabienie, apatię i szybkie męczenie się

– blade uszy, śluzówka jamy ustnej czy spojówki

– szybszy oddech

– utrata wagi

– krew w kale lub wymiocinach, krwawienia

Przyczyny anemii u psów i kotów

Do najczęstszych problemów powodujących anemię należą:

– rozpad krwinek – hemoliza

– utrata krwi

– zmniejszona produkcja krwinek – niedobór żelaza i witamin, choroby przewlekłe i zakaźne, choroby szpiku kostnego, nowotwory

Leczenie anemii u psów i kotów

Aby skutecznie leczyć anemię, należy najpierw ustalić jej przyczynę. W tym celu dla każdego pacjenta układamy indywidualny plan diagnostyczny. Może on zawierać pełne badanie krwi z rozmazem, dodatkowe badania krwi, USG i RTG oraz badanie moczu i kału.

Transfuzja krwi u psów i kotów

Czasem mimo wdrożenia leczenia liczba czerwonych krwinek spada do niebezpiecznego poziomu. W takim przypadku zalecimy transfuzję krwi. Po pobraniu krwi od dawcy lub zorganizowaniu jednostki z banku krwi przystąpimy do transfuzji. Cały proces trwa kilka godzin, a w jego czasie pacjent jest pod stałym nadzorem. Po transfuzji wraca do domu tego samego dnia. Dzięki przetoczeniu krwi zwierzak zdecydowanie lepiej się czuje, a my zyskujemy czas na dalszą diagnostykę i zmodyfikowanie planu leczenia.

Jeśli Twój pupil wykazuje objawy anemii to umów wizytę jak najszybciej. W naszej przychodni wizyty specjalistyczne z chorób krwi i anemii przeprowadza dr Jakub Pernak. Dzięki zaangażowaniu dobrych ludzi i ich pupili, a także współpracy z kilkoma bankami krwi, wykonaliśmy już ponad 100 transfuzji ratujących życie.