Nefrologia i urologia psów i kotów

Czym zajmują się te dziedziny?

Urologia obejmuje diagnozowanie i leczenie chorób układu moczowego, a nefrologia jest jej częścią skupioną na nerkach.

Objawy chorób układu moczowego u psów i kotów

Choroby układu moczowego objawiają się zaburzeniami w oddawaniu moczu:

– zwiększona ilość oddawanego moczu, zwykle w parze ze zwiększoną ilością wypijanej wody

– utrudnione lub bolesne oddawanie moczu

– oddawanie moczu poza kuwetą (koty)

– krew w moczu

– brak oddawania moczu

– nietrzymanie moczu

Przyczyny chorób układu moczowego u psów i kotów

Do najczęstszych problemów powodujących wspomniane objawy należą:

– przewlekła i ostra choroba nerek (dawniej przewlekła i ostra niewydolność nerek)

– zapalenie pęcherza moczowego na tle stresowym u kotów (dawniej idiopatyczne zapalenie pęcherza moczowego lub syndrom urologiczny kotów)

– kamica nerek, moczowodów, pęcherza moczowego i cewki

– niedrożność cewki moczowej

– nietrzymanie moczu u suk, rzadziej u samców i kotek

– infekcje

Leczenie chorób układu moczowego

W celu skutecznego leczenia należy ustalić przyczynę objawów. Do tego często konieczne jest wykonanie pełnego badanie krwi i moczu oraz badanie USG i RTG.

Po ustaleniu przyczyny dopasowujemy żywienie i leki oraz układamy plan monitorowania efektów leczenia. W razie potrzeby przyjmujemy pacjenta na hospitalizację lub zabieg operacyjny.

Jeśli Twój pupil wykazuje objawy chorób układu moczowego to umów wizytę jak najszybciej. W Przychodni Neo Vet dr Jakub Pernak przeprowadza wizyty specjalistyczne z zakresu urologii i nefrologii oraz wykonuje wszystkie niezbędne badania w celu ustalenia przyczyny i dobrania skutecznego leczenia.